info@farkasrenata.hu

Szép gondolat, hogy sportolj sokat, mert ez az egészség kulcsa, de te a nap végére úgy érzed, leszakad minden tagod a helyéről, nemhogy még tornázz is.

Happy cheerful bearded man in office

Egész nap minden erőddel azon vagy, hogy helyt állj a munkahelyeden, és minden elintéznivalót rendben kipipálhass a nap végére. Kinek marad egy-két órája ennyi minden után még sportolni is, főleg, hogy megint túlóráztál, és késő este zuhantál haza? Ráadásul amellett, hogy nincs időd, energiád sincs, még egy tollat sem bírsz felemelni, úgy sajog minden porcikád, nemhogy még egy edzést is letolj.

Ehelyett örülsz, hogy munka után végre elnyújtózhatsz az ágyon vagy a fotelben, hiszen túl vagy két konferenciabeszélgetésen, egy előadáson, és a projekt negyedévi zárását is pöpecül megoldottad. Mindezt túlélted, és nyugtázod magadban, hogy ezek után megérdemled, hogy végre ne csinálj semmi mást a heverészésen, a tévézésen, valamint a telefonod görgetésén kívül. Ismerős a helyzet?

▶ Világítsuk meg a napodat a másik oldalról: mi történik mindeközben a testeddel?

Az egész napodat szinte egyetlen pozícióban töltöd. Ugyanaz a testhelyzet, ugyanaz a testtartás hosszú órákon át. A lényeg pofonegyszerű: nem mozogsz, így a tested elsorvad. ‼

Első olvasásra keménynek tűnő mondat. De gondolj csak bele: ha az autódat nem használod, hanem csak áll a garázsban, tönkre megy. Egy idő után már be sem tudod indítani.

A testeddel is pontosan ez történik. Ha nem használod, akkor funkcióját veszti, és erre fokozatos lassulással, kisebb, majd nagyobb meghibásodásokkal reagál, végül lehúzhatod a redőnyt. Ahogy a tested fokozatosan leépül, ezzel párhuzamosan romlik a teljesítőképességed is. Enerválttá válsz, szellemileg is egyre nehezebb összpontosítanod, amely kihat a munkádra. Ha a munkádat nem tudod hatékonyan végezni, előbb-utóbb a pénzügyeid is zuhanórepülésbe kezdenek. Ettől még frusztráltabbnak érzed magad, feszültté és türelmetlenné válsz, amely aztán a magánéletedben ütközik ki: konfliktusok a családod /párod / barátaid és közted.

Nem túl szívderítő jövőkép, igaz? Pedig sajnos így van, ha a tested nem funkcionál megfelelően, az szépen lassan az életed minden területére negatív hatással lesz, akár akarod, akár nem.

A kulcsszó a probléma megoldására: KARBANTARTÁS.

Ahogy az autódat is karbantartod, tankolsz, használod, utazol vele, a testedet is szükséges karbantartani, és funkciójának megfelelően használni a rendszert, hogy a szervezeted motorjai rendben működjenek.Tapasztalatom alapján az emberek többségénél ez a fizikai karbantartás kritikus pont. „Nekem erre nincsen időm” – hangzik el sokak szájából. Te szoktad-e használni ezt a kijelentést?

Biztosan te is számtalanszor olvastad a kutatást, miszerint naponta átlagosan közel 4 órát töltünk az okostelefonunkat, vagy épp a tévét bámulva. Érted a mondanivalóját, talán egyet is értesz vele, de ettől még nem sóhajtasz fel megkönnyebbülve, hogy „de szuper, hogy láttam ezeket az adatokat”. Bűntudatod van, és ahelyett, hogy tettre sarkallt volna, inkább csak leszívta az agyadat az információ, és még rosszabbul érzed magad tőle, akárhányszor csak eszedbe jut. Így hát gyorsan tovább is görgetsz, hogy ne is lásd. 🙈

Azonban gondolj csak bele: ahelyett, hogy olyan tevékenységekkel töltesz időt, amelyek rossz üzemanyaggal töltik fel a testedet frusztráció és kellemetlen érzések formájában, miért nem cseréled le olyan tevékenységre, amely feltölt, és jó érzést ad neked? Hiszen a benzines autóba sem töltesz dízelt, ugye? 🧐

▶ Mi jelenti a szervezetednek a jó üzemanyagot?

Ahhoz, hogy a tested fogaskerekei olajozottan működjenek, folyamatos mozgásban kell lenniük! Ezt apró trükkökkel tudod a leghatékonyabban és legegyszerűbben elérni:

✅ Minden napodba iktass be néhány perc átmozgatást! Igazi felüdülés ez a tested számára.

✅ Változtass a pozíción! Egyszer ülj, majd állj fel, akár sétálj az irodában telefonálás közben. Minél változatosabb testhelyzeteket alkalmazol, annál jobb.

✅ Havonta legalább egyszer rendezd át az asztalodat, például tedd át a telefont és a tollakat a másik oldalra. Ezáltal új ingereket kap a tested, ez a trükk segít, hogy ne alakuljanak ki egyensúlytalanságok a tested bal és jobb oldala között.

✅ Ha teheted, a nyomtatót és a technikai eszközöket helyezd távolabb az asztalodtól, hogy fel kelljen állnod a székről, mikor használni szeretnéd.

Gondolj csak arra, milyen jó érzés, amikor egy zsibbasztó testhelyzetből kiszállsz, és jólesően megnyújtóztatod magad. Képzeld most magad elé a képet: Ülsz a számítógép előtt, éppen valami komoly projekten dolgozol. Megvan az ihlet, elmélyedsz a tevékenységben, szárnyalsz, nemcsak te, hanem az idő is repül. Majd egyszer csak hirtelen megtorpansz. Valami miatt megálltak a fogaskerekek, nemcsak az agyad, hanem a nyakad, hátad is olyan merev, mintha megfagyott volna. Aztán felállsz a székről, sétálsz egyet, átmozgatod a tagjaidat, esetleg készítesz magadnak egy teát. Ettől felfrissülsz, és újult erővel töltekezve veted bele magad ismét a munkába. A frissítéstől aztán ismét jönnek az ötletek, és új megvilágításba kerülnek a dolgok, rájössz, mi okozta a megakadást. Na, ezt jelenti az a bizonyos „karbantartás”. 👍

Azáltal, hogy megszakítod az egész napos ülést, kizökkensz az adott testhelyzetből. Ha sétálsz néhány kört az irodában, vagy átmozgatod néhány perc alatt a tagjaidat, netán jó alaposan megnyújtózol, ez is számít. Akár lehetsz merészebb is: pattanj fel MOST a székedről, és mozgasd át a tagjaidat! Ja, hogy most épp a telefonodat / monitorodat nézed? Akkor biztosan van rá egy perced 😉

Ezekkel a kis „karbantartásokkal” is jó érzéseket tudsz okozni magadnak és a testednek. Ha mindezt rendszeressé teszed, egy idő után szokásoddá válik, és így a pozitív hatás is hatványozódik.

Első lépés pipa, joggal lehetsz büszke magadra.

Ezután észre fogod venni, hogy mozgás nélkül már el sem tudod képzelni a napodat.

Ismét gerinctréner lettem

„Úgy tartod azt a gerincoszlopot, mintha egy Oscar díj lenne.” Ez a mondat a fotót készítő csoporttársam szájából hangzott el. Nagyot nevettünk, majd rájöttem, hogy

Tovább olvasom »

Szerzőről

Farkas Renáta vagyok
Az ülőmunkát végzők gerincspecialistája, személyi edző.

Speciálisan azzal foglalkozom, hogy ülőmunkát végzőknek segítsek.

Vendégeim egyéni állapotához igazodva, sajátosságaikat, esetleges deformitásokat figyelembe véve építek fel számukra mozgásprogramot.

info@farkasrenata.hu