info@farkasrenata.hu

Reggel fájdalmas tekintettel nézel a székedre, amely mintha tüzes vasvillaként láncolna magához a nap hátra lévő részében.

Overworked woman with back pain in office with bad posture

Erre a gondolatra máris összehúzod magad? Vigyázz, ahogy tartod magad, úgy is fogod magad érezni! 

Reggel felkelsz, sajog minden porcikád, „jaj, ne, megint egy újabb üléssel töltött nap, hogy fogom ezt kibírni?” – teszed fel magadnak a kérdést, miközben fittséged vetekszik a nullával, és kétségbe esetten már csak egy bögre kávéért kiáltasz, hátha sikerül neki a 10-ig terjedő skálán 3-ra feltornázni az energiaszintedet. 

Majd bemész a munkahelyedre, rápillantasz a székedre, és már érzed is, ahogy összehúzódik a testtartásod: vállaid előre esnek, és felkúsznak a füledhez, nehogy oda kelljen leülnöd. 

A melónak viszont haladnia kell, sőt, tulajdonképpen imádod a munkádat. De nem tudsz oda koncentrálni, mert a figyelmedet elviszik a fájdalmak. Hol van a régi tűz? Tűz már csak maximum a székeden van, amely égeti a fenekedet, miközben már azt sem tudod, hová pakold a lábadat. Behúzod füled-farkad, ahogy a mondás is tartja, azaz fejed lehajtod, hátad görbíted, és billented a medencéd. „Nem épp így néz ki, aki sikeres a munkájában” – fut végig az agyadon a gondolat. Tartásod akaratlanul is tükrözi lelkiállapotodat. Úgy érzed, munkaterületed béklyóba zár, amelyből csak a kávészünetek jelentek menekvést. 

Valahogy aztán túléled a napot, majd este hulla fáradtan bezuhansz a fotelba, és elnyúlsz a tv vagy a telefonod előtt. Ugyanabba a pozícióba, amiben szenvedtél egész nap. Mikor pedig lefekszel az ágyadba, azt gondolod magadban: „Milyen jó lenne felszabadultan létezni!” Elképzeled, milyen szeretnél lenni: jó kiállású, erős, lendületes, aki megjelenésében is tiszteletet érdemlő. Már a gondolatára is mosoly ül a szádra, és sóhajtasz egy nagyot. Hmmm… milyen szép kép ….de te fényévekre érzed magad ettől. Holnap pedig újra kezdődik a malomkerék, és a következő pillanatban már azon gondolkodsz, vajon reggel hogyan fogsz kikelni az ágyból? 

Görnyedten indult a napod, majd beszippant a negatív spirál, és a nap végére már összenyom. Neked is ismerős?

Ahogy érezzük magunkat, kihatással van testtartásunkra, és ez fordítva is igaz: testtartásunk is kihatással van arra, hogyan érezzük magunkat. Belegondoltál már abba, hogy a fizikai fájdalom, a mozgásod beszűkülése negatívan befolyásolja a kedvedet, és ezáltal az energiaszintedet? Nem véletlen, hogy a „dagad a melle a büszkeségtől” mondás is utal a testtartásra. Biztosan te is észrevetted már, hogy amikor jólesően megnyújtóztatod tagjaidat, majd nyitod a mellkasod és kihúzod magad, máris jobb kedved lesz, és növekszik az önbizalmad is. Testileg, és lelkileg is felszabadulsz. Sokkal energikusabbnak és erősebbnek érzed magad, ráadásul magabiztosabbnak és határozottabbnak tűnsz mások számára is.

Ezzel szemben minél többször gondolsz a fájdalmaidra, annál gyakrabban húzod össze magad, az akaratlan izom- és kötőszöveti feszülésről nem is beszélve. Mindez olyan szinten be tud rögződni, hogy már a mindennapi tevékenységek, járás, ülés során is automatikusan ezt a helytelen testtartást veszed fel. Ezáltal a kedvedet, lelki állapotodat befolyásolni tudod anélkül, hogy tudatossá válna számodra. Ez pozitív és negatív irányba is igaz, érdemes tehát odafigyelni rá! 

Legközelebb, amikor észreveszed, hogy hanyag tartással, görnyedten ülsz, állsz, vagy jársz, állítsd meg a negatív spirált: 

  • Húzd ki magad, majd végezz néhány vállkörzést hátra, ezzel korrigálni tudod a vállöved helyzetét. 
  • Fejtetőddel nyújtózz meg a plafon felé, válladat pedig told a talaj felé, kissé hátra.
  • Emeld ki a mellkasod, a lapockáidat közelítsd egymáshoz, és vegyél néhány mély lélegzetet.

Egyből jobb lesz a hangulatod, energikusabbnak fogod érezni magad, és a tested is felfrissül. És talán kávé nélkül is sikerül felturbóznod azt a bizonyos energiaszintet.

Ismét gerinctréner lettem

„Úgy tartod azt a gerincoszlopot, mintha egy Oscar díj lenne.” Ez a mondat a fotót készítő csoporttársam szájából hangzott el. Nagyot nevettünk, majd rájöttem, hogy

Tovább olvasom »

Szerzőről

Farkas Renáta vagyok
Az ülőmunkát végzők gerincspecialistája, személyi edző.

Speciálisan azzal foglalkozom, hogy ülőmunkát végzőknek segítsek.

Vendégeim egyéni állapotához igazodva, sajátosságaikat, esetleges deformitásokat figyelembe véve építek fel számukra mozgásprogramot.

info@farkasrenata.hu