info@farkasrenata.hu

Egy helytelenül beépült mozgás kijavításához közel 3500-4000 ismétlés szükséges. Vajon ha most nem a megfelelő módon edzed magad, akkor mekkora pusztítást végzel?

Man having a back pain

Rettenetesen unod a bezártságot, az egész karanténtól tele van a hócipőd. Nyomasztóak voltak a napok, alig volt társasági érintkezés, csak dolgoztál, ettél, aludtál. Ennek a testeden is látod a következményeit: merev minden porcikád, sajog a derekad, nincs erőd, löttyedtnek és enerváltnak érzed magad. 

Hátad teljesen felvette az irodai széked alakját. Ha most fel kellene venned azt a lenge ruhát, hogy állna rajtad? Pontosan úgy, mintha a szék háttámlájára dobtad volna föl. 😲

Majd hirtelen jön a tavasz, megérzed a friss levegő illatát, és sokkol a felismerés: bizony elkényelmesedtél, bepunnyadtál a téli szürkeségben. Jelenleg már attól kifulladsz, ha fel kell menned a lépcsőn, nemhogy kirándulj egyet a természetben. 

Elhatározod, hogy ez így nem mehet tovább. Gyorsan teszel ez ellen, és holnaptól bizony mozogni fogsz. Fitt és energikus leszel, és büszkén feszítesz majd a csinos ruháidban. 💪

Szárnyra kap a képzeleted, ahogy kitörsz a széked fogságából, már jönnek is az ötletek, mi mindent fogsz csinálni ebben a klassz időben. 

No de hogyan is fogj hozzá? Eszedbe jut, hogy tele van az internet mindenféle edzős videóval, a karantén idején gombamód elszaporodtak az online elérhető tornák és telefonos alkalmazások. Valamit majd csak találsz, ami formába hoz. 

Rögtön neki is fogsz a keresgélésnek, majd videók garmadával találod szembe magad. Jóga, tai chi, cross, intervall. Tabata? Az meg mi a szösz? 🙄Full tanácstalan vagy, bele-bele nézel némelyikbe, amelyikben szimpatikusnak tűnik az edző. Némelyiktől sikítva menekülsz, van, amelyiktől leginkább a röhögő görcs kap el. Van olyan is, amelyik talán jónak tűnik, azok linkjeit lementegeted egy doksiba. 

Repülnek az órák, és egyszer csak besokallsz, pedig még a lista feléig sem jutottál el. Eltöltöttél egy rakás időt a nézegetéssel, ami alatt nem mozogtál, és nemhogy megoldást nem kaptál, csak még tanácstalanabb vagy. „Én ugyan nem nézek meg több videót, majd holnap válogatok azok közül, amiket lementettem. Talán valamelyik beválik” – gondolod magadban. 

Elérkezik a másnap, doksi kinyit. Na de mi alapján válassz? Fogalmad sincs, így hát ráböksz egyre. Harcra készen, teli tettvággyal gondosan elhelyezel egy tornaszőnyeget a nappali közepén. „Most megváltom a világot!” Videó elindít. Kb. a feléig sem jutsz el, máris kiköpöd a tüdődet, fáj a térded, és még a válladat is meghúztad. Szuper. 👎

👍Nem adod fel, és másnap választasz egy lightosabbnak tűnőt. Felszívod magad, és rákattintasz az indítógombra abban reménykedve, hogy ez lesz AZ IGAZI. 

Hamar lefagy az arcodról a mosoly, bénának érzed magad, és azon tanakodsz, vajon jól csinálod-e. Hát biztosan nem úgy, mint a srác a videóban. Hogy tudja olyan magasra tenni a lábát? Aztán egy óvatlan pillanatban nem bírod tovább, és elterülsz a szőnyegen, mint egy hátán vergődő bogár. 

Eszedbe jutnak az interneten terjedő poénos memek: elképzelés vs valóság. Azonosulsz a memek főszereplőjével, de ott, a nappali szőnyegén már nem érzed ezt olyan mulatságosnak. Szomorúan konstatálod, hogy sajnos ez nem az a nap, amikor megtaláltad a NAGY ŐT.

Fantasztikus dolog, ha elhatározod, mozogni fogsz. Lelkesítő az érzés, hogy elkezded, ég benned a vágy, majd a kezdeti lendületet tett is követi, és erőfeszítéseket teszel. De biztos vagy benne, hogy ennek a legjobb módja, ha random módon kiválasztott videókra, alkalmazásokra kezded el? Gondolj bele:

▶ Mennyi időt pazarolsz el a keresgetéssel, próbálgatással, kísérletezgetéssel? Ezt az időt és energiát a saját tényleges fejlődésedbe is fektethetnéd. 

▶ Senki nincs, aki visszajelzést adna, hogy jól csinálod-e egyáltalán. Nem tudsz kérdezni, nem javít ki senki, nincs kontroll. 

▶ Senki nem mondja el, hogy mikre figyelj, mely izmodat hogyan aktiváld vagy épp lazítsd el. Ennek kiépítése az agyban egy komplex folyamat, amelyet csak tudatosan, fokozatosan tudsz elsajátítani.

▶ Fogalmad sincs, milyen esetleges testi eltéréseid, tartáshibáid, egyensúlytalanságaid vannak, amelyeket a sablon videók bizony nem vesznek figyelembe.

▶ Nem tudod, hogy mely mozgásokat végezheted, melyeket nem, és esetleg hogyan módosíts az adott gyakorlaton, hogy számodra megfelelő legyen.

▶ Nem vagy tisztában a saját képességeiddel, mit milyen arányban és milyen módon szükséges fejleszteni a te esetedben. Pedig csak így lesz hatékony és progresszív az edzésed. 

▶ Kezdetben lehet, hogy lelkesít, de bizony egy idő után monotonná, unalmassá is válik így az edzés. 

❗Egy új mozgás elsajátításához 350-400 ismétlés szükséges. Képzeld csak el, amikor biciklizni tanultál! 🚴‍♀Először még oldalkerékkel tekertél, majd nagyapád egy vastag rőzsét rögzített a már kétkerekű üléséhez, így segített a stabilizálásban. A rőzse egyre vékonyodott, ahogy egyre magabiztosabbá váltál, majd hopp, egyszer csak nagyapád elengedte a botot, te pedig észre sem vetted, és már egyedül siklottál az úton. 

Így van ez minden más mozgással is. Ez egy folyamat, egy tudatosan és fokozatosan felépített rendszer. 

❗A helytelenül beépült mozgás kijavításához közel 3500-4000, tehát mintegy 10x annyi ismétlés szükséges, mint ha eleve helyesen tanulnád meg. Egyáltalán nem mindegy, hogy már elsőre jól sajátítod-e el. 

Azonban ha rosszul rögzül, nemcsak a hiba kijavítása lesz nagy meló. Ha nem vagy tudatában annak, hogy rossz a végrehajtás, és nem a neked megfelelő mozgásformát a hozzád igazított gyakorlat-típusokkal, helyes arányban felépítve végzed, annak akár súlyos következményei is lehetnek: 

▪Rosszul terheled a testedet, amely már rövid távon is még tovább fokozza a testedben lévő diszharmóniákat, rátesz egy lapáttal az egyébként is túlterhelt szervezetedre. 

▪Egy rossz mozdulattól vagy tartástól megsérülsz. 

▪A hétköznapok során egy mozdulat végrehajtásához szüksége lenne a testednek a helyes kivitelezésre, de mivel erre képtelen vagy, meg is történik a baleset. 

▪Nemcsak a mozgás szervrendszerednek, hanem a belső szerveidnek is jóval nagyobb energiába fog telni végrehajtani egy-egy hétköznapinak tűnő mozdulatot. Ez csak tovább fokozódik testedzés során. 

▪Egyenes út vezet a komoly mozgásszervi megbetegedések felé. 

Megéri? 

✅ Számtalanszor tapasztaltam a vendégeimmel való közös munka során, hogy ők úgy érezték, jól tartják a lábukat, karjukat, törzsüket, de valójában nem volt helyes a gyakorlat-végrehajtás. 

Elképzelés vs valóság. Másképp érzékeled, mint ahogy valójában csinálod. Rá kell érezned a mozdulatokra, amely csak külső segítséggel, és pontos instrukciókkal lehetséges. 

✅ Ha szeretnél fejlődni, mindenképp szisztematikus rendszerre van szükséged, amely hozzád igazodik. A te testedhez, a te mozgásaidhoz, a te mindennapi szokásaidhoz és mozdulataidhoz, a te képességeidhez és állapotodhoz. 

Ha szeretnéd megnézni, hogy mikre kell odafigyelned, és hogyan tudsz kialakítani egy ilyen rendszert, bátran írj rám! 

Megvizsgálom a helyzetedet, és hogy a módszerem alkalmazható-e a te egyéni sajátosságaid esetében. 

Amennyiben úgy találom, hogy a módszerem nem megfelelő a számodra, úgy segítek irányba állni, és a megfelelő szakemberhez irányítalak

Ismét gerinctréner lettem

„Úgy tartod azt a gerincoszlopot, mintha egy Oscar díj lenne.” Ez a mondat a fotót készítő csoporttársam szájából hangzott el. Nagyot nevettünk, majd rájöttem, hogy

Tovább olvasom »

Szerzőről

Farkas Renáta vagyok
Az ülőmunkát végzők gerincspecialistája, személyi edző.

Speciálisan azzal foglalkozom, hogy ülőmunkát végzőknek segítsek.

Vendégeim egyéni állapotához igazodva, sajátosságaikat, esetleges deformitásokat figyelembe véve építek fel számukra mozgásprogramot.

info@farkasrenata.hu