info@farkasrenata.hu

Bárcsak aludhatnék fejjel lefelé lógva, mint a denevérek! Akkor talán végre kipihenhetném magam…

top view of young man lying in bed and suffering from pain in neck

Lefekszel aludni, de azt sem tudod, hová pakold a lábad? Fáj a vállad, fáj a hátad, sehogy sem kényelmes, csak forgolódsz egyik oldaladról a másikra. Sajog minden porcikád, képtelen vagy ellazulni. Izmaid görcsösek, szinte érzed, ahogy besüppesztik az ágyat, merev ízületeid minden mozdulata olyan, mintha késsel szurkálnának. 

Arról már ne is beszéljünk, hogy közben kattog az agyad. „Nem fejeztem be a projektet, szorít a határidő”, „A gyereknek meg kell varrni a pólóját”, „A bankban is el kell intézni azt a számlát”. Nemcsak a tested nem tud ellazulni, hanem a gondolatod is ugrál egyik témáról a másikra. Nem véletlenül hívják majomelmének az emberi elmét, úgy ugrál egyik eseményről a másikra, mint a majmok a faágak között. 

Rápillantasz az órára, huss, el is telt egy óra, de te még mindig nem alszol. Aztán elkezd feszélyezni, hogy még mindig fent vagy, megint nem lesz meg a nyolc óra alvás, de ha így haladsz a hat se igazán. És akkor megadod magad: fizikailag elnyűtt vagy, szellemileg leterhelt. Oda-vissza ható ördögi kör, mintha egy ping-pong labdát dobálnál. 

Hogyan tudod magadhoz ragadni az ütőt, és lecsapni azt a bizonyos labdád, hogy az alvás megadja a megfelelő regenerációt a tested és a lelked számára is? Elárulom a titkot. 😉 

Mi az oka annak, hogy a fájdalmaktól álmatlanul forgolódsz éjszaka? 

A probléma gyökere az Move-Mind Töréspont ami azt jelenti, hogy mentálisan túlterheled magad, fizikálisan pedig egyáltalán nem. Megbomlik az egyensúly. A gondolataidnak szüksége van lecsendesülésre, a testednek pedig szüksége van mozgásra, ez az éltetőereje. Ha pedig egész nap ugyanabban a pozícióban van béklyóba zárva, ne csodálkozz, ha este sírva kiáltozik. 

Ha nem megfelelő minőségű az alvásod, az alábbi következmények valamelyikét (vagy akár az összeset) borítékolhatod:

  • idővel megbetegszel, mert a regeneráció hiánya miatt legyengül az immunrendszered
  • könnyen megsérülsz egy-egy mozdulattól, mert nincs hozzászokva a tested, hogy helyzetet kell változtatnia
  • folyton idegállapotba kerülsz, mert az idegrendszered nem tud pihenni, türelmetlenné válsz, a végén pedig kimerülsz

Mi a megoldás? 

Bizonyára te is észrevetted már, hogy egy kirándulással töltött nap végén kellemes fáradtságot érzel, és hamar jön álom a szemedre. Pihentető az alvásod, és reggel úgy ébredsz, mintha újjá születtél volna. Ez nem véletlen.  Szükséged van arra, hogy a nap végére ne csak szellemileg, hanem fizikailag is elfáradj. Hiszen a pihenés mind a szellemi, mind a fizikai regeneráció tere, alvás közben kerül egyensúlyba a szervezeted. 

Miért lesz tested este ellazult denevér, ha odafigyelsz napközben a fizikai aktivitásra? 

Testmozgás hatására a testünk, az izmaink, a kötőszöveteink elfáradnak. Raktáraink kiürülnek, így a szervezetünk azon lesz, hogy feltöltse ezeket a raktárakat. Ébrenlét során a folyadékot és a tápanyagokat szippantják magukba a sejtjeink, ezzel biztosítva az energiát a mindennapi tevékenységeink és a munkánk során. Pihenés közben pedig testünk azon tevékenykedik, hogy regenerálódjon a fáradás után, és adaptálódjon a fizikai igénybevételhez. Így az alvás sokkal mélyebbé, pihentetőbbé válik. 

Amerikai kutatók megállapították, hogy már heti 150 perc mérsékelt vagy élénk testmozgás az alvás minőségét akár 65%-kal képes javítani. Ezt bizonyítja a WHO ajánlása is, amely szerint a felnőtteknek érdemes legalább heti 150 percet fordítaniuk testedzésre.  

Ráadásul a minőségi alvás kihat az ébrenlét állapotára is: ha éjszaka megfelelően tud regenerálódni a szervezet, nappal sokkal éberebbé válik, és mind fizikailag, mind szellemileg frissebbek, energikusabbak leszünk.  Tehát ha odafigyelsz a szellemi aktivitás mellett a fizikai aktivitásra is, duplán nyersz vele: szervezeted megkapja a megfelelő regeneráció lehetőségét, majd sokkal hatékonyabb leszel az ébrenlét során. 

Na és mi a helyzet a maki-gondolatokkal? 

A fizikai aktivitás egyben mentális kikapcsolódást is jelent, így két legyet üthetsz egy csapásra. Ha olyan mozgást végzel, amelyet élvezel, az szellemileg is kikapcsol. Figyelj a testedre, a légzésedre, a mozgásodra! Tudatosítsd magadban a mozdulataidat, ahogy megfeszülnek az izmaid, koncentrálj minden egyes porcikádra! Ha tudatosan odafigyelsz arra, amit csinálsz, összhangba kerül a tested és a lelked. Ahogy a jin és a yang kiegészíti és segíti egymást: a testedet tréningezed, miközben az ugráló gondolataidat lecsendesíted.  Testmozgás után garantáltan más színben látod a világot. 

Konklúzió:

Tested meghálálja, ha megkapja az éltető mozgást, és este édes álomba fog majd ringatni. Ugráló maki helyett nyugodt denevérré változtat, és még csak nem is kell hozzá fejjel lefelé csüngened a csillárról.

Ismét gerinctréner lettem

„Úgy tartod azt a gerincoszlopot, mintha egy Oscar díj lenne.” Ez a mondat a fotót készítő csoporttársam szájából hangzott el. Nagyot nevettünk, majd rájöttem, hogy

Tovább olvasom »

Szerzőről

Farkas Renáta vagyok
Az ülőmunkát végzők gerincspecialistája, személyi edző.

Speciálisan azzal foglalkozom, hogy ülőmunkát végzőknek segítsek.

Vendégeim egyéni állapotához igazodva, sajátosságaikat, esetleges deformitásokat figyelembe véve építek fel számukra mozgásprogramot.

info@farkasrenata.hu